Ditt bästa år hittills

Jakten på psykiskt välbefinnande

Del 1

Många människor jag möter har en högsta önskan om att oftare känna psykiskt välbefinnande.

Ofta hör jag:

– ”Jag vill bara känna lugn i mitt liv”

– ”Jag vill bara leva i harmoni”

– ”Jag vill känna att jag också kan göra allt det där som andra gör”

– Osv…

I jakten på psykiskt välbefinnande sätter vi upp orimliga förväntningar på oss själva och andra.

Vi har orimliga önskemål om att få känna lycka nästan jämt.

Det är vår rättighet, men också en mänsklig felaktighet att tro att vi kan ha det så. Lycka hindrar oss från att fortsätta framåt.

Att utvecklas, att vilja mer och att sträva efter förändring och mognad. Det finns flera studier som visar att känsla av lycka varar som mest tre månader i stöten. Sen behöver vi lite andra utmaningar. Vi behöver någon form av förändring och ta mod för att gå utanför vår trygghetszon, dvs det vi är vana vid. Det räcker med lite för att ge ny tillfredsställelse.

Därför gäller det att ta vara på små stunder, timmar och ibland dagar där det bara känns gött i kroppen.

Psykiskt välbefinnande handlar också om att acceptera livet som det är. Ibland i disharmoni, kaos, sorg osv.

Att inte slås ner och bli rädd för rädslan, ledsen för sorgen, arg för vreden, känna oss misslyckade för våra misstag osv.

Allt det där tillhör livet. Men genom att vi klär våra känslor med ord och hamnar i tankefällor, är det ibland som att skruva upp volymen på en förstärkare och därmed själva öka vårt psykiska lidande. I stället för att låta känslor komma och gå… precis som de alltid gör.

Att sträva efter att öka sin psykiska (och även fysiska) hälsa, handlar mest om att aktivt jobba för att höja sin bästa OCH sämsta-nivån.

Dvs. när Jag mår som sämst är jag på 7 av 10 i stället för på en 3:a.

 

Hur gör man undrar du kanske?

Del 2

Det finns 1000 olika tips, och vi tror många gånger att vi kan hitta just den där saken, trollspöet som ska förändra allt, genom att söka metoder utifrån.

Om jag bara går på den där dieten…

Om jag bara lär mig meditera, och ger mig själv sinnesro i 20-30 min osv. (Ofta glömmer vi att ta hänsyn till den inre dialogen resten av dagen. Effekten blir att vi klappar fint och kärleksfullt på ena kinden en stund genom 20 min sinnesro, och slår på den andra kinden resten av dagen genom vårt sätt att prata till oss själv).

Men det handlar om att se/lyssna/känna inåt. Att närma sig själv med nyfikenhet. För vi förändras ständigt. Våra behov ändras och vår kropp ändras.

För mig var det helt avgörande den dagen jag förstod att förändring sker i små, små steg. Jag har varit helt otrolig i sökandet efter att må bra. Jämt!!!

Allt skulle ske i Stora steg! Nyårslöften! Leta efter trollspö! Förväntan och otåligheten. Det ska ge effekt NU. Stort pådrag varje gång jag fick nog och ville ha ut mer av livet. Meditation, spikmatta, böcker där jag läste om andras insikter, inspirationsföredrag, healing, massage – både hos massör och otaliga inköp av diverse massageprylar för kropp och skalp, mm.

Van att prestera och få resultat. Snabbt! Inget långsiktigt tänk om inre välbefinnande inte. Vadå, hur vill jag leva? Jag ville ha förändring direkt. OCH det skulle helst vara för evigt.

Jag tror inte att jag är ensam om att ha sökt med ljus och lykta efter att få lite skönare tillvaro med mer harmoni i livet. Kanske du ler igenkännande?

Tills en dag, när jag förstod en gång för alla att det handlar om att ta hänsyn till HELA mig… med försiktighet. Ett steg i taget. För det är det lilla stegets kraft som gör skillnad!! Och att lyssna inåt, snarare än att följa trender och yttre influenser från andra.

Jag började också välkomna alla känslor. De tillhör mig som människa. Även de svåra. Jag sökte oftare efter tacksamhet och lärde mig att tänka i överflöd i stället för brist-tänkande. Och det bästa av allt! Jag insåg att jag har hela livet på mig att utvecklas. Jag har inte längre bråttom!

 

Varför är det då så svårt?

Del 3

Jag skulle vilja säga att det handlar om enkla ting. Det är för den sakens skull inte lätt att ändra vanor. Men DET GÅR!

Precis som när vi ska lära oss spela ett nytt instrument, ett nytt språk, ny form av idrott o.s.v, ska det bildas nya nervbanor i hjärnan. Att lära sig tänka annorlunda för att känna annorlunda och göra annorlunda kräver samma form av träning – mental träning. Det går inte att gena.

Nya nervbanor ska bildas och när de gör det, kommer vi inte bara få andra, bättre och mer konstruktiva tankar om oss själva. Vi känner annorlunda, gör annorlunda och får därmed andra resultat i livet.

Om du inte är nöjd med de resultat/den feedback du fått hittills, beror det bara på att du, liksom de flesta varit ovetande om hjärnans funktion/kapacitet och kraft på våra tankar/känslor och våra liv.

Visst kan och ska vi söka efter inspiration, men det handlar om att GÖRA! Att göra ANNORLUNDA!

Att veta att man får stora muskler på gymmet, ger inte stora, starka muskler. Inte ens ägandet av ett gymkort ger mig en tränad kropp. Armhävningar och sit-ups får vi göra själv.

Att veta utan att göra, är det samma som att inte veta. Men att veta och att göra… ett steg i taget… leder till underverk! Och de resultat du önskar är fullt nåbara för dig.

Det är banne mig din födslorätt att Leva ditt liv! Go get it!

Kom ihåg att DU är den viktigaste personen i ditt liv. Att ta hand om dig själv, är den finaste kärleksgåva du kan ge till dem du älskar!

 

Har du frågat dig själv vad du VILL för att få ditt bästa år hittills?

Del 4

Har du frågat dig själv vad du VILL för att få ditt bästa år hittills?

Nedanstående text är tänkt som inspiration till den som vill ta steget till att möta sitt bästa år hittills.

Givetvis kan vi alla drabbas av sorg och olyckor, men rädslan för vad livet har i beredskap bör inte hindra oss från att vara delaktiga i vår morgondag. Den kommer hur som helst… och om vi inte vet vår färdriktning, är risken stor att vi hamnar någon annanstans.

Fråga och lyssna. Lyssna inåt för att få svar – Dina svar om vad du mår bra av, vad du behöver, vad du blir glad av, vad som ger dig en känsla av harmoni, tillfredsställelse, utveckling, äventyr o.s.v. är det bara DU som vet. Ingen annan har de svaren. Du är helt unik i dina behov.

Men en sak är klar. Även om vi alla, och då menar jag ALLA behöver näring, sömn, kärlek, frisk luft och att röra på oss och använda vår kropp efter bästa förmåga, så är antalet timmar av sömn, omfattning av rörelse, vilken näring och kärlek, glädje och känsla av meningsfullhet helt unik för dig.

Svaren finns också bara i dig. Så ställ de där frågorna till dig själv med hjärtat.

– Vad gläder mig?

– Vad får mig att skratta?

– Vad får mig att känna mig behövd?

– Vad vill jag uppleva i mitt liv?

– Hur vill jag att 2018 ska se ut? Vad ska det innehålla?

– Hur vill jag utvecklas?

– Vad vill jag bidra med?

– Vilka hinder behöver jag ta mig över?

– Vilka resurser behöver jag skaffa mig (ex kunskap/stöttning)?

Skriv ner dina svar! Det är först DÅ du får klarhet.

Skapa en tändande tidsbestämd handlingsplan med flera små och realistiska delmål. Följ den! Vad klar över VARFÖR du vill ha/göra det du vill. Vilken känsla ska det ge dig, på djupet?

Gör mer av det som längtar där inne! Leta guldkorn, alltså små ting som gläder dig i vardagen. Ett leende från någon, att hjälpa, att ta emot hjälp, ett Tack.

Och framför allt TA DE DÄR SMÅ STEGEN VARJE DAG för att FÅ MER AV de resultat DU VILL HA!

Våga också ställa de ”jobbiga” frågorna till dig själv;

– Lever jag i närande eller tärande relationer?

– Är jag på rätt arbetsplats för mig?

– Ägnar jag stor del av mina tankar åt sådant jag ändå inte kan påverka i stället för det jag faktiskt kan påverka?

– Hur pratar jag med mig själv? Vi blir bra på det vi övar oss i och vi kan bli proffs på att vara taskiga mot oss själva. Tänk på det.

– Behandlar jag min kropp som om jag ska leva i den resten av livet? O.s.v.

– Ser jag till att få den återhämtning min kropp och själ behöver?

Ta avstamp i hur du vill ha det och arbeta utifrån det.

Var beredd på motstånd när du lämnar din trygghetszon. Hjärnan ”älskar” att automatisera och drar dig mer än gärna tillbaka i gamla tankebanor. Det sägs att det tar ca 67 dagar för att automatisera en helt ny vana. Gör en förändring i taget.

Håll det du lovar dig själv. ÄVEN dagar då du inte känner för det. Peppa dig själv som din bästa vän skulle gjort. Öva i tålamod. Då fixar du det! Tänka på att det ska bildas nya nervbanor i hjärnan.

Vill du ha hjälp och stöttning i din resa mot ditt bästa år hittills, så kontakta mig vet jag.

Varmt välkommen i så fall.

Från mitt hjärta till ditt – Gott Nytt År!